Pirates of the Spanish Main
2006.07.24. 13:32
„… feszítsétek azt a vitorlát! Gyerünk nyavalyások, ilyen tempóban sohasem érjük utol azt a spanyol teknőt! Morgen kapitány ivócsészét készít a koponyátokból, ha nem lesz meg a zsákmány. Mozgás! Mozgás! Ne úgy te szeren csétlen, keresztbe azzal a…”
Mostanában igen gyakran hallható hasonló monológ a „fedélzetmesterek” szájából, hiszen arany korszak köszöntött azokra a játékosokra, akik kedvelik a kalózos, hajós játékokat. Tavaly ősszel jelent meg a mostanra igen népszerűvé vált, nagyszerű - 7 Tenger - kártyajáték magyarul. Majd idén tavasszal debütált a Seregszemlén a - 7 Tenger – társasjáték szintén magyarul. (A legendák kapitánya). Most nyáron pedig, a Wizkids örvendezteti meg a „szoba tengerészeket” egy új kalózos játékkal. A „Pirates of the Spanish Main” egy gyűjthető, figurás stratégiai játék, melyben flottákat kell összerakni és irányítani, kincset gyűjteni, lakatlan szigeteket felfedezni.
A játék története egyszerű, a történelemből vett korszakban játszódik, amikor hatalmas spanyol kincses flották járták a tengereket, a Karib térségben kalózok cirkáltak zsákmányra éhesen, az angolok pedig megkezdték terjeszkedésüket az Újvilágban és egyszerre harcoltak a kalózok és a spanyolok ellen. Ebből gondolom hamar kid erült, hogy három frakció közül választhatunk kedvencet, úgymint Angol, Spanyol, és Kalóz.
A játékot boosterekben árulják majd, melyek mindegyikében lesz 2 hajó, 1 legénység vagy kincs kártya, 1 sziget, 1 hat oldalú kocka és egy szabálykönyv. A hajókat a játékosnak kell majd összeraknia műanyag alkotóelemekből. Azért senki se ijedjen meg, nem kell makett építő tudás hozzá. Az alap, egy vagy több sztirol lapocska, (A hajó méretétől függ) melyből ki kell pattintani a megfelelő alkatrészt, majd az útmutatásnak megfelelően összerakni a hajót. A Mage Knight artifactjaihoz hasonlóan működik. A hajók így 3D-ben pompáznak, és szerény véleményem szerint jól is néznek ki.
Lássuk csak, milyenek a hajók, melyek között válogathatunk. Hasonlóan a többi Wizkids játékhoz itt is vannak common/gyakori, uncommon/nemgyakori, és rare/ritka hajók. A hajókat öt további csoportba lehet sorolni az árbocaik száma alapján. Vannak kicsi, de gyors egy árbocosok, valamint hatalmas ötárbocos csatahajók. Minden hajó egyedi statisztikával rendelkezik: van neve, sebessége, pont értéke, raktér kapacitása, ágyúk típusa és lőtávolsága és mind rendelkezik egy különleges tulajdonsággal is. Pl.: A spanyol El Acorazado egy körben, mozoghat és lőhet is egyszerre.
A játék további tartozékai: a kincsek és a legénységkártyák, melyek szintén három gyakoriságban fordulnak elő, sőt a kincsek között unique/egyedi darabok is megtalálhatók. Ezek valami különleges képességgel bírnak, vagy esetleg egy természeti csapást idéznek elő. Pl.: Pestis járvány a hajón. A „normál” kincsek különféle pénzösszegeket, vagy drágaköveket jeleznek, melyek összegyűjtése a játék egyik célja. A legénységkártyák nem létfontosságúak a játékhoz, ha akarjuk, nem is használjuk azokat. Legtöbbször azonban érdemes felfogadni néhányukat, hiszen mindegyik tud valami különlegeset, mely tulajdonságot a megfelelő hajóval párosítva, félelmetes egységet alakíthatunk ki. Pl.: A már fent említett spanyol hajóra kinevezzük de Avila admirálist, és a hajónk máris rendelkezik még egy cselekvéssel az adott körben. (Eredmény: Pl. Még egy sortűz az ellen nyakába).
A szett eddig 68 különféle hajóból és 54 fajta kincs- és legénységkártyából áll, de a későbbiekben megjelenő kiegészítőkkel ez a szám majd tovább növekszik, ráadásul újabb nemzetek felbukkan ása is várható. (Franciák, Hollandok).
A bevezető és az alapismeretek után, nézzük meg, hogyan is működik ez az érdekesnek ígérkező játék.
Először tekintsük meg a választékot, milyen hajók és legénységek közül válogathatunk, melyik frakciónak mik az előnyei és hátrányai, mire érdemes a taktikát építeni.
Angolok: Az angol flotta mindig is a nagy tűzerejéről, messze hordó, pontos tüzérségéről és gyors hajóiról volt híres. Ezt jól visszaadja a játék azzal, hogy a frakció hajói többnyire erős, alacsony célszámmal rendelkező (Erről kicsit később) tüzérséggel bírnak, mely segítségével messziről képesek végezni az ellenséggel. További előnyös tulajdonságuk, hogy a hajóik gyorsak, vagyis több mozgásponttal rendelkeznek, mint a más frakcióbeliek. Azonb an ezért áldozni is kell, így az angol hajóknak kicsi a raktere, kevés legénység és még kevesebb kincs fér el rajtuk. Ráadásul a hajók pont értéke is magas. A legénység szintén a tüzérséget és a gyors mozgást segíti inkább, mint a kincsvadászatot. Az angol flotta ezért inkább a „counter” játékra alkalmas, és a vadász szerepkörben lehet sikeres, mert az erős és gyors hajók alkalmassá teszik az ellenfél hajóinak a megsemmisítésére.
Spanyolok: Azt hiszem mindenki hallott már - aki szereti a kalózvilágot - a híres spanyol armadáról, a lassú, de brutális erejű galeonokról, amelyek az Újvilág kincseit szállították a király kincstárába. A spanyol frakcióval lehetőségünk nyílik erre. A hajók tüzérsége főként közelharcra alkalmas, de ott megsemmisítő erejű. Lass abbak, mint az angolok, de ezt a hátrányt jól ellensúlyozzák a nagy rakterek és az alacsonyabb pont értékek. Legénységük egy kicsit segít a lassúságot kompenzálni, de inkább kalóz „elhárításra” és kincskeresésre szakosodott. A spanyol flotta ezért kincsvadászatra igen alkalmas, és aránylag elég erős ahhoz, hogy megvédje magát a támadókkal szemben.
Kalózok: Hát igen, a kalózok. A kedvenc frakcióm. Jól kidolgozott háttértörténetek a legénységekhez, (Bár ez elmondható a másik kettőről is.) egymással is rivalizáló kapitányok, személyekhez kötődő hajók, tökéletesen harmonizáló tulajdonságok, és még sorolhatnám. Ebben a frakcióban megtalálható a másik kettőből minden, vannak erős tüzérséggel rendelkező gyors vadászhajók, és lassabb, tipikus kincsszállítók. A kalóz flotta a legváltozatosabb. Szerintem mindenki képes lesz hamar kiválasztani, megszeretni egy hajót és a hozzá tartozó legénységet, mellyel végigrabolhatja a szigetvilágot, vagy bosszútól hajtva vehet üldözőbe minden angol/spanyol hadihajót.
Másodszor, állítsuk össze a flottát: Egy játékban az ajánlott pont érték a 30, de ezt ki-ki a maga kedvére változtathatja. Állapodjunk meg tehát a teljes értékben, ami azt határozza meg, összesen mennyi pont értékű hajót és legénységet válogathatunk be a flottába. Ha ez sikerült, következik a flotta összeállítása. Ekkor szembesülünk az első problémával, döntenünk kell, hogy kevés, de erős és nagy hajót szeretnénk, vagy több kisebbet. A szabályok szerint ugyanis mindegyik (!) hajónkkal végrehajthatunk egy cselekvést. Vagyis, a kevesebb erős hajóval kevesebb cselekedetünk is lehet. Ez a rendszer szerintem megfelelő, mert kiegyensúlyozza az erős, nagy hajók tüzérségi fölényét. Ha sikerült a hajók kiválasztása, a maradék pontokból legénységet is tehetünk rájuk. (A legdrágább, ritka legénység is csak 6 pontos). A szabályok megengedik a kevert flottákat, bár véleményem szerint ez kicsit csökkenti a játék realisztikusságát. Ezért azt javaslom mindenkinek, próbáljon homogén flottát összerakni, különösen azért, mert minden frakció hajókínálatában megtalálható ugyanaz a tulajdonságú hajó, kis eltéréssel. Mindegyikben van nagy csatahajó, kicsi, gyors felderítő és átlagos teherszállító. (Egyébként is kiábrándító, ha a nagy Morgen együtt vitorlázik azzal a Higgins kormányzóva l, aki az egész családját kiírtatta).
Miután felszereltük a flottát, kineveztük a legénységet, elhelyeztük a szigeteket és elkészült a játéktér, indulhat a háború. Meghatározzuk a kezdő szigetünket, és a hajóinkat a sziget kikötőjére helyezzük.
Miután eldöntöttük ki kezd, minden hajónkkal cselekedhetünk egyet a következőkből: mozgás, ágyúzás, javítás, dokkolás, felderítő akció, öklelés és csáklyázás.
Mozgás: Hajónknak egyszerű mozgás parancsot adunk, és elvitorlázunk a horizont felé a lenyu gvó nap utolsó sugaraitól kísérve.
Ágyúzás: Az ágyúzás parancs az ellenséges hajó leamortizálására kitűnő. A hajók szétlövése a következőképpen történik: Megközelítjük az áldozatot, hogy az ágyúink hatósugarán belülre kerüljön, majd minden olyan üteggel, mely képes eltalálni dobunk egyet egy D6-tal. A cél, az ütegünk célszámánál nagyobbat dobni, ami lehet 2, 3, és 4. Minél kisebb egy célszám annál profibb a tüzérség, hiszen jóval könnyebb azt megdobni. (Az 1-es sérülést okoz nekünk, az egyenlő és a kis ebb, az mellément). Az ellenfelünk pedig kénytelen leszerelni annyi árbocot a hajójáról, amennyi találatot bevittünk. Ez persze tüzérségének gyengülését is jelenti, mert az árbocok jelzik a tüzérütegeket is, ha elveszett az árboc elveszett a tüzérség is. Az a hajó, mely minden árbocát elvesztette mozgás- és harcképtelen lesz. Amennyiben még egy találat éri, akkor elsüllyed.
Javítás: Természetesen, ha túléltünk egy tűzpárbajt, és sikerült kereket oldani, nyugodtabb vizekre „evezve” lehetőségünk lesz a sérült hajónkat megjavítani. Ekkor egy javítás parancsért visszarakhatunk egy árbocot a hajónkra. (Ez akkor különösen hatá sos, amikor zsákmányul ejtjük ellenfelünk egyik hajóját, majd hazavontatás után megjavítva ellene fordítjuk).
Dokkolás: Szerintem egyértelmű, de megmagyarázom. Nem az, amikor nekirohanunk a parti szikláknak, és vidám reccsenéssel elmerülünk a vízben.
Felderítés: A kikötött/dokkolt hajó egy ismeretlen szigeten kincseket deríthet fel és rakhat a hajó gyomrába. (De finom ilyenkor pestist felszedni).
Öklelés – Csáklyázás: Ez a két parancs összefügg, és gyakorlatilag egyszerre történik. Hajónk nekimegy az ellenségnek, bevisz egy találatot, majd bátor legénységünk halált megvető bátorsággal átront a sérült hajóra. (Egyébként a csáklyázás sikere is az árbocok számától függ).
Végül, a játék célja: A győzelemhez két út vezet, az egyik, hogy a megadott idő alatt ki tudja a legtöbb kincset összegyűjteni, a másik, igen szimpatikus lehetőség, szétlőni az ellenfél összes hajóját.
Sorolhatnám tovább a lehetőségeket és taktikákat, de ez itt csak egy ismertető ezért nem teszem. Remélem azonban, hogy sikerült felkeltenem az érdeklődést e remek és érdekes játék iránt. A Wizkids a megjelenést július 28-ra ígéri, (A cikk írásának pillanatában ez még jövő idő.) az ára pedig mindössze 4$ lesz.
„… rajta emberek! A tüzérség megtette a dolgát. Készítsétek a csáklyákat, átmegyünk! A kincs a miénk, ne kegyelmezzetek senkinek! Előre fiaim, rajt, rajta, rajta, …”
|